First Amendment Law

COMM

KING &; BALLOW LAW OFFICES

Vol. 24, Number 9

September 2010

SN

EDITOR, DOUGLAS R. PIERCE

© 2010 King &> Ballow

ADVERTISING
FTC gives the boot to BOOST

by Jo Anne Rosenblum
jrosenblum@kingballow.com

Nestlé is the maker of BOOST Kid Essentials, a
nutritionally complete drink intended for children ages
one to 13. BOOST Kid Essentials contains probiotics,
which are live microorganisms found naturally in many
foods, and are believed to aid digestion and fight harm-
ful bacteria. The probiotics in BOOST Kid Essen-
tials are embedded in a straw that comes with the
drink.

From the fall of 2008 through the fall of 2009, Nestlé
made representations in television, magazine, and
other print advertisements that BOOST Kid Essen-
tials prevents upper respiratory tract infections in
children, protects against colds and flu by strength-
ening the immune system, and reduces absences from
daycare or school due to illness. Nestlé also claimed
that BOOST Kid Essentials would reduce the duration
of acute diarrhea in children up to age 13.

The Federal Trade Commission works for consum-
ers to prevent fraudulent, deceptive, and unfair busi-
ness practices. The FTC conducted an investigation
into these representations Nestlé made about its
BOOST Kid Essentials, and found them unsubstanti-
ated. As aresult, the FTC filed a complaint against
Nestlé, in which it accused Nestlé of violating the
Federal Trade Commission Act by engaging in un-
fair or deceptive acts or practices and making false
advertisements.

FTC challenges Nestlé representations
The FTC alleged Nestlé represented, expressly or
by implication, that it possessed and relied upon rea-
sonable information that substantiated the representa-
tions it made about its product, when in fact this was
not true. In addition, the FTC alleged Nestlé repre-
sented, expressly or by implication, that clinical stud-
ies prove that drinking BOOST Kid Essentials reduces
the general incidence of illness in children, including
upper respiratory tract infections, reduces the dura-
tion of acute diarrhea in children up to age 13, or
strengthens the immune system, thereby providing
see “‘boot,” page 2

ACCESS TO COURTS

Jury anonymity in question
by Alisha Wyatt
awyatt@kingballow.com

The trial of former Illinois governor Rod Blagojevich
raised an interesting First Amendment issue. Mem-
bers of the press challenged the district court’s deci-
sion to keep the names of the jurors anonymous.

In an effort to protect the impartiality of the jurors
in this matter, the judge ruled the names of the jurors
would not be released until after the trial was over.
The judge believed that if the names of the jurors were
released, the jurors would be bombarded with text mes-
sages, e-mails, and instant messages that would com-
promise the impartiality of the jurors. In addition, the
judge promised the jurors their names would not be
disclosed until after the trial was complete. Through-
out jury selection, the jurors were referred to by num-
bers. Thus, the jurors’ names were never mentioned.

In response to the judge’s decision, two newspa-
pers and two local media associations intervened and
argued the names should be released once the jurors
were seated. The media argued they had an unquali-
fied right of access to the jurors’ names while the trial
proceeds, even though those names had never been
uttered in open court or in closed sessions. The judge
argued the media would not be harmed by his decision

see ““question,” page 4

ACCESS TO RECORDS

9/11 details must be unsealed
by Patrick Ogilvy
pogilvy@kingballow.com

A U.S. District Court in New York has determined
some details of a settlement between several businesses,
their insurers, airlines, and security companies for dam-
ages related to the terrorist attacks on September 11,
2001, must be available to the public under the First
Amendment.

After the September 11, 2001, terrorist attacks on
the World Trade Center, several businesses affected
by the attacks and their insurers sued the airlines, secu-

rity companies, and others for the resulting property dam-
see “details,” page 2



from “boot,” page 1

protection against cold and flu viruses, when in fact
there are no clinical studies that prove this.

Nestlé has entered into a proposed settlement with
the FTC in which Nestlé has agreed to stop claiming
that BOOST Kid Essentials will reduce the risk of
colds, flu, and other upper respiratory tract infections
unless the claim is approved by the Food and Drug
Administration. Nestlé has also agreed to stop claim-
ing that BOOST Kid Essentials will reduce children’s
sick-day absences and the duration of acute diarrhea
in children up to age 13 unless the claims are true
and backed by at least two well-designed human clini-
cal studies. Although FDA approval of health claims
generally is not required for compliance with the FTC
Act, the FTC determined in this case that requiring
FDA pre-approval before Nestlé makes any claims
that certain products prevent or reduce the risk of
upper respiratory tract infections will provide clearer
guidance, and will make the order easier to enforce.

from “details,” page 1

age. The businesses claimed the airlines and security
companies failed to properly screen passengers and their
belongings on the morning of the attacks. After months
of hard-fought negotiations and mediation, which in-
cluded more than 180 depositions and millions of pages
of documents, most of the parties reached a settlement
agreement. Those businesses refusing to settle main-
tained interests in the World Trade Center Towers them-
selves and objected to the agreement over concerns
their claims would not be paid due to liability ceilings
imposed by the Air Transportation Safety and System
Stabilization Act (ATSSSA) enacted in the immediate
aftermath of the terrorist attacks. They also argued
the negotiations had been “shrouded in secrecy” and
involved collusion between insurers. Finding no merit
in these arguments, the court approved the settlement.

Motion to unseal

Prior to the court’s approval of the settlement, The
New York Times intervened in the case and requested
the details of the settlement, which had been sealed
upon request of the settling parties, be made avail-
able to the public. At issue were four categories of
information: (1) the total settlement amount; (2) the
allocation of that amount among the airlines’ and se-
curity companies’ insurers; (3) the portion of the
amount to be paid to each settling business; and (4)
the confidential documents exchanged during nego-
tiations and mediation. The airlines and security com-
panies opposed unsealing this information, arguing it
would chill future settlements of the outstanding
claims and suggest culpability for the attacks.

The court considered whether these arguments out-
weighed the First Amendment presumption of public ac-
cess to information central to its decision to approve

If the settlement agreement is approved, the agree-
ment will be valid for 20 years. As part of the order,
Nestlé will have to maintain for five years all tests,
reports, surveys, demonstrations or other evidence in
their possession or control that contradict, qualify, or
call into question any of the representations the FTC
has challenged, or the basis relied upon for any of the
representations, including complaints and other com-
munications with consumers or with governmental or
consumer protection organizations. In addition,
the order will apply not only to BOOST Kid Essen-
tials, but to representations by Nestlé made in con-
nection with the manufacturing, labeling, advertising,
promotion, sale, or distribution of any drink product
containing probiotics, or any nutritionally complete
drink, other than infant formula, medical foods, and
any product not sold primarily in traditional retail
stores.m

the settlement. Due to the ATSSSA liability caps, the
court determined the allocation and proportioning of the
settlement amount bore directly on its decision. The
court was unconvinced future settlement interests out-
weighed public access rights, and did not believe the
public or press would consider the settlement informa-
tion as an admission of fault for the attacks.

However, the court did find significant privacy inter-
ests regarding the allocation of settlement amounts
among the businesses. Based on these considerations,
the court allowed public access to the settlement amount
and allocation among the airlines’ and security compa-
nies’ insurers, but not to the amount paid to each busi-
ness settling claims. The court also refused to unseal
the confidential documents, which were used only dur-
ing negotiations and mediation, and did not bear on the
court’s decision to approve the settlement.®

<IeDidn 2ty
sNelo That?
(Why We Say The Things We Say)

vy Karl

“Deadbeat”- The first deadbeats were technically “debt beaters.”
These were people who avoided their creditors by leaving their
debts behind. In the early days of this country, there were two
ways to shirk your financial obligations: (1) by declaring
bankruptcy, or (2) by actually moving out of the colony where the
debt was incurred. Those choosing the latter were known as debt
beaters, which later was shortened and mispronounced as
deadbeats.
Reprinted with permission of Scribner, an imprint of
Simon & Schuster
Adult Publishing Group from | DIDN’T KNOW THAT

by Karlen Evins. Visit www.karlenevins.com.
Copyright © 2010 by Karlen Evins




INDECENCY

FCC’s latest policy isunconstitutionally vague

by Elizabeth Holt
eholt@kingballow.com

A recent case out of the U.S. Court of Appeals in
New York determined that the Federal Communications
Commission’s indecency policy is unconstitutionally vague
and creates a chilling effect.

Over the decades, the FCC has struggled to determine
what is considered obscene, indecent or profane language.
The FCC attempted to provide guidance to the broad-
casting industry by setting out inde-
cency standards in detail. In
determining indecency, two determi-
nations must be made: (1) whether
the material describes or depicts
sexual or excretory organs or activi-
ties and (2) whether the broadcast is patently offensive
as measured by contemporary community standards for
the broadcast medium. In determining if language is pa-
tently offensive the court considers three factors: (1) the
explicitness or graphic nature of the description or depic-
tion; (2) whether the material dwells on or repeats at
length the description or depiction; and (3) whether the
material appears to pander or is used to titillate, or
whether the materials appear to have been presented
for its shock value. In 2004, the FCC changed its policy
on single nonliteral use of expletive language due to
complaints made regarding the 2003 Golden Globe
Speech of Bono. At that time, the FCC also expanded
its enforcement efforts to include fleeting expletives
and began issuing record fines.

Concerns of networks

After the 2004 changes to the indecency policy, sev-
eral networks including NBC Universal Inc. filed a peti-
tion for reconsideration raising statutory and constitutional
challenges to the new policy. As the case was pending
reconsideration, the FCC applied the new policy to vari-
ous television broadcasts from February 2002 through
March 2005. The Commission found four programs (2002
Billboard Music Awards, 2003 Billboard Music Awards,
episodes of ABC’s NYPD Blue, and CBS’s The Early
Show) use of the fleeting expletives were indecent and
profane under the new policy standards. The FCC reaf-
firmed the words “f***” and “s***” were presumptively
indecent and profane.

Fox Television Stations, Inc, CBS Broadcasting Inc.
and ABC Inc., and other networks sought a review of
the order. The FCC issued a second order stating that
the fleeting expletives on CBS’s The Early Show occurred
during a bona fide news interview and reversed the de-
termination as well as the NYPD Blue complaint. The
networks continued their arguments in the courts, pre-
senting both administrative and constitutional argu-
ments. In 2009, the U.S. Supreme Court found the

The First Amendment
protects indecent speech

FCC’s position to be administratively defective because
it was arbitrary and capriciously. Therefore, the Supreme
Court returned the case to the court of appeals for con-
stitutional considerations.

The First Amendment protects indecent speech, but
such speech may be restricted to protect children. Even
in those situations the First Amendment places a special
burden to ensure that restrictions on
speech are not impermissibly vague.
When a policy is determined imper-
missibly vague it is unconstitutional.
To avoid vagueness, fair notice must
be given to help guide individuals
from prohibited speech. Failure to give notice can chill
speech and leads individuals to be censored wider than
the forbidden boundaries. The vagueness also limits dis-
criminatory enforcement and guards against subjectivity
and discriminatory enforcement.

Why is the policy vague?

The FCC’s determination of which words or expres-
sions are patently offensive is determined by the three-
factor test that the courts have determined fails to give
fair notice to broadcasters. Although the FCC deter-
mined certain words like bulls*** were offensive, they
determined other expletives were not. The court of
appeals determined the three-factor test hardly puts
broadcasters on notice of how the FCC will apply the
factors in the future. The FCC also had exceptions to
its indecency policy regarding bona fide news or artistic
necessity. However, there has not been a clear reason
for the exceptions. Thus it leaves the broadcasters to
guess whether a word is indecent. Although its latest
policy gives the FCC more flexibility, it results in a stan-
dard FCC cannot articulate or apply consistently.

Under the new policy, broadcasters were required
to risk a $325,000 per showing fine and possible loss of
license, or censor programs. When weighing the pos-
sible punishment, broadcasters would likely choose to cen-
sor or fail to show the controversial show, thus chilling
the broadcasters’ speech. As the result, the court ruled
the FCC’s indecency policy is vague and
unconstitutional .l

First Amendment Law Comment is published monthly by the law firm of
King & Ballow, Nashville, Tennessee, and La Jolla, California. The materials
contained herein have been abridged from laws, court decisions and
administrative rulings and should not be construed as legal advice on
specific subjects.

Additions and/or deletions to King & Ballow’s e-mailing list should be e-
mailed to brooks@kingballow.com. Professional educational courses for CLE
credit are also available online at www.kingballowlearning.com.

Follow King & Ballow on Twitter at www.twitter.com/kingballow




ACCESS TO COURTS

When does pretrial publicity become unfair?

by Brent Mayo
bmayo@kingballow.com

In an age of high profile headlines and unparalleled
access to information, at what point does pretrial pub-
licity deny the defendant his or her right to a fair trial?
The U.S. Supreme Court faced this issue on appeal by
Enron’s ex-CEOQ, Jeffery Skilling. Skilling was one of
three defendants charged with falsifying documents and
making false public statements about Enron’s finances.
Because of the intense media coverage surrounding his
case, Skilling wanted his trial moved from Houston,
Texas to a different jurisdiction. He contended the pre-
trial coverage in Houston would deprive him of his 6th
Amendment right to a fair trial.

In an unsuccessful attempt to convince the court to
relocate the trial, Skilling, along with a team of media
experts, highlighted the heavy volume and volatile na-
ture of the pretrial media coverage. According to one
expert, a Houston newspaper assigned as many as 12
full-time reporters to the case. The paper mentioned
Enron more than 4,000 times in the three-year period
following Enron’s bankruptcy. Hundreds of these ar-
ticles mentioned Skilling by name. Houston news sta-
tions ran approximately 19,000 segments on Enron, of
which 1,600 directly mentioned Skilling.

Not only was the coverage plentiful, it was often times
harsh and emotional. One paper created a series called
“The Faces of Enron,” which chronicled the hardships
of nearly one hundred victims of the collapse. The se-
ries stirred emotion by profiling former Enron employ-
ees facing eviction or unable to afford Christmas
presents. Multiple stories quoted former employees as
being “scared,” “helpless” and “betrayed.” Another
paper characterized the indictment of Skilling as “long
overdue.”

The presumption of guilt grew larger as the case and
coverage evolved. Every section of the newspaper capi-
talized on Enron, even the sports page: “If you believe

from “question,” page 1

because the jurors’ names would be released when
the trial concluded.

Court of Appeals weighs in

The newspapers and media groups took their argu-
ment to the U.S. Court of Appeals in Chicago. That
court noted other courts have held jurors’ names are
open to the public, under the first amendment. The
court of appeals also noted other courts have held if
there is a right to access information in a trial, disclo-
sure at the end of the trial gives the press everything to
which it is constitutionally entitled. Finally, the court noted
it has long been held that anonymous juries are permis-
sible when the jurors’ safety would be jeopardized by

the stories about [Coach Bill Parcells] not having any-
thing to do with the end of Emmitt Smith’s Cowboys
career, then you probably believe in other far-fetched
concepts. Like Jeff Skilling having nothing to do with
Enron’s collapse.” One paper labeled Skilling’s defense
the “doofus defense.”

How do you determine prejudice?

The trial lasted four months. The jury found Skilling
guilty on 19 counts and not guilty on nine counts after
five days of deliberation. On appeal, Skilling argued
prejudicial pretrial media coverage influenced the jury
resulting in an unfair trial. The Supreme Court dis-
agreed. Houston is a city where more than 4.5 million
people are eligible for jury duty. The Court found it hard
to believe a city of that size and diversity could not pro-
vide 12 impartial jurors.

The Court also examined the nature of the pretrial
media coverage. The coverage, though not favorable,
was not blatantly prejudicial, nor did it contain a con-
fession or information so unforgettable as to create a
lasting impression. Furthermore, a four-year lapse ex-
isted between Enron’s bankruptcy announcement and
Skilling's trial. During this period, the impact of media
coverage diminished in the minds of jurors. The Court
also referred to acquittals on nine counts stating it is
difficult to agree with an argument about jury bias when
part of the jury’s deliberations resulted in a not guilty
verdict.

Thus the Court denied Skilling’s appeal because of
pretrial publicity. The Court said media “prominence
does not necessarily produce prejudice, and juror
impartiality...does not require ignorance.” However, the
Court overturned Skilling's conviction for other reasons
unrelated to the media coverage.®

public knowledge, or where the defendant has at-
tempted to bribe or intimidate witnesses or jurors.

Given the conflict in the law, the court of appeals
chose to follow the actions of its sister courts and found
that anonymous juries are permissible to foster jury
safety and prevent bribery. Here, the district judge
decided this issue out of concern and caution, without
actually showing the jurors would be harmed. Because
the judge acted without evidence, the court of appeals
asked the district judge to hold a hearing to illustrate
why it is necessary to protect the jurors’ anonymity.
The court of appeals did, however, hold the juror’s
names would remain confidential until the hearing on
the issue was held.®




